Pensionärsresa - Inlandsbanan med Östersund

(6 dagar)

Få pensionärsresor erbjuder så mycket spänning, skönhet, intressanta upplevelser och omväxling som den här. Under denna seniorresa ser vi höga berg och djupa dalar, öppna fjällandskap och tät skog. Vi färdas längs den intressanta Inlandsbanan och får också lära känna ett rejält stycke av Västerbotten och Lappland samtidigt som vi möter människor, djur och kultur.

Dag 1: Första stopp - Mora

Från respektive hemort går resan genom Sverige och på kvällen når vi Mora, där vi övernattar och äter middag tillsammans på vårt hotell.

Dag 2: Vi lär oss om Mora, Gustav Vasa och Anders Zorn

Efter frukost tar vi en titt på Mora, som med sina ca 20.000 invånare är Siljansbygdens största stad. På kullen vid kyrkan står Gustav Vasa staty. Vår svenske hjälte kom till Mora 1520 för att vädja till dalmasarna om hjälp mot danskarna. Ett besök på Zornmuseet mitt i staden gör vi förstås innan vi åker vidare, rakt norrut mot Östersund. När vi börjar närma oss Östersund är Storsjön det första vi ser på långt håll. Staden ligger mycket vackert vid sjöns östra strand. I Östersund övernattar vi, och kanske gör vi i den ljusa sommarkvällen ett besök på Frösön mitt i Storsjön.

Dag 3: Dags att stiga på Inlandsbanan

Det blir tidig väckning och frukost innan vi kliver ombord på rälsbussen och börjar vår resa på Inlandsbanan, som i sin totala sträckning är 130 mil, från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Från mitten av juni till mitten av augusti kan man färdas med rälsbussen dagligen.

Vi har valt sträckan Östersund–Arvidsjaur som tar ca 7,5 tim. Vi kommer nu att uppleva djupa skogar, vidsträckta myrar och forsande vatten. Tågpersonalen kan berätta om allt det märkliga och sevärda under resan och vi gör stopp längs banan för mat och fika. På eftermiddagen är vi framme i Arvidsjaur och här stannar vi en stund. Mitt i centrala Arvidsjaur ligger världens största bevarade kyrkstad. Här kan vi bl.a. se ett 80-tal kåtor och härbren, och det ges fina tillfällen till att handla sameslöjd.

I Arvidsjaur möter vi vår buss igen och vi åker vidare till Malå, där hotellet har dukat fram en god middag lagom tills vi kommer.

Dag 4: Dags för Guldriket, underjordiska kyrkor och en tur i en linbana

Vi befinner oss nu i Guldriket, den svenska gruvindustrins vagga. 1924 hittade man i Boliden Europas mest betydande guldfyndighet och kring denna byggdes ett gruvsamhälle upp. Än idag finns det i dessa trakter mycket som påminner om livet i de gamla gruvsamhällena.

Därefter är det dags för en tur med världens längsta linbana mellan Mensträsk och Örträsk. Linbanan byggdes 1943 och användes för att forsla malm. Det är en fantastisk känsla att under två timmar ljudlöst glida fram genom vildmarken. Linbanan går i otillgängliga trakter, över vattendrag och myrar i ett kuperat landskap. Har vi tur så får vi också se några av de vilda djuren i full frihet. Om vi vill kan vi förbeställa en lätt lunch som serveras under färden med linbanan.

Ett besök på Svansele Vildmarkscenter är förstås självklart. I Naturrummet finns de svenska rovdjuren uppstoppade. En av Svanseles trevliga guider lär oss allt som är värt att veta om djuren. Vi avslutar denna händelserika dag med att äta en riktig vildmarksmiddag tillsammans.

Dag 5: Lycksele djurpark får besök av oss

Vi tar farväl av Malå och åker söderut mot Lycksele och djurparken där. Här ser vi bl.a. varg, lo, björn, utter och många andra djur typiska för Lappland. Det mest intressanta i parken är myskoxfarmen, Europas enda. Myskoxen väger 200–400 kg och kan bli ända upp till 20 år gammal. Efter besöket far vi vidare och stöter så småningom på Ångermanälven. Vi följer den förbi Sollefteå och ut mot kusten. I Härnösand övernattar vi och äter också middag på hotellet.

Dag 6: Tid för hemfärd

Efter frukost fortsätter vi resan söderut genom det vackra svenska landskapet och säger så småningom tack och farväl för denna gång.

Detta är endast ett förslag på hur resan kan se ut. Vi anpassar alltid turen efter era önskemål.

Pris information

Eftersom varje resa anpassas efter era krav och önskningar så ger vi inga priser här.

Vill du ha en offert eller beställa vår resebroschyr?

Ring oss på 0372-400 20 eller skicka ett mail till: info@ryssbybygdensbuss.se

Östersund

Inlandsbanan

Lycksele djurpark

Ryssbybygdens Buss AB, Tel: 0372-40020    -    info@ryssbybygdensbuss.se    -    www.ryssbybygdensbuss.se